3. De weldaad van The Journey voor kinderen

Door Caryl Morgan - geaccrediteerd Journey practitioner in South Africa. Vertaald door H. Houkes

Jayshree Mannie (36), een leerkracht van 10- tot 13-jarigen in Kwazulu Natal, heeft het voortouw genomen in de wereld door de Journey in de schoolklas te introduceren met dermate positieve resultaten met betrekking tot concentratie, gedrag, zelfvertrouwen en schoolprestaties dat ze nu de Minister van Onderwijs, Kader Asmaal, heeft benaderd om te bespreken om het onderdeel van het curriculum te maken in geheel Zuid Afrika.

Jayshree ontdekte het Journeyproces, zoals ontwikkeld door mind-body expert en schrijfster Brandon Bays, twee jaar geleden tijdens haar eigen zoektocht om haar acute acne te genezen en om haar achtjarige dochter te helpen die astma had. Geïnspireerd door de opmerkelijke en blijvende helingresultaten die zij beiden hadden na slechts enkele sessies en nadat ze een Journey Intensive weekend had bijgewoond in Zuid Afrika met Brandon Bays, begon Jayshree de Fysieke Journey aan te bieden aan andere kinderen die direct verlichting ervoeren van diverse problemen, zoals paniekaanvallen, nachtmerries, slaapstoornissen, depressie en een laag gevoel van eigenwaarde. De leerlingen met concentratieproblemen en ADHD-symptomen met als oorzaak emotionele of fysieke stress begonnen verbetering in hun gedragspatronen te vertonen.

'De kinderen kwamen uit multiculturele achterstandsmilieus', vertelt Jayshree. 'De resultaten lieten zien dat regelmatige Journeyprocessen -zowel uitgevoerd als een plezierige groepsactiviteit als in één - op - één processen, een merkbaar verschil opleverde, zowel in de prestaties als in het gedrag'.

Gedurende een periode van twee maanden (mei/juni 2001) verrichtte Jayshree haar onderzoek met totaal 164 kinderen, verdeeld in groepen van 40 in drie verschillende groep 5 klassen. De eerste groep deed helemaal geen Journeyprocessen. De tweede groep deed twee keer per maand een Journeyproces, de derde groep deed frequent Journeyprocessen (soms zelf één per dag) en begon met kop en schouders uit te steken boven hun leeftijdsgenoten. Ze waren zichtbaar minder snel afgeleid, minder ordeloos/chaotisch en konden zich makkelijker concentreren. De academische scores liepen uiteen van 93% in de derde groep, in vergelijking met 76% en 77% in de eerste en de tweede groep.

Pijnlijke jeugdherinneringen helen op zielsniveau is de sleutel van een krachtig effectief Journeyproces, zoals dat door Brandon Bays werd ontwikkeld om haar tumor ter grootte van een basketbal te helen in 6 ½ week zonder medicatie of een operatie. 'Ik realiseerde me dat ik in de tumorcellen emoties uit mijn kindertijd had opgeslagen die te pijnlijk waren om onder ogen te zien. Pas toen die kwesties waren afgerond/verwerkt, geheeld en vergeven was de tumor in staat om te vertrekken.'

'Kinderen zijn prachtige voorbeelden van openheid en bereidheid om te helen', zegt Brandon Bays. In de Fysieke Journey gaan ze in een imaginaire magische spaceshuttle naar dat deel van het lichaam (organen, aderen, botten, etc.) dat geheeld moet worden. Ze nemen een held mee of een beschermengel die helpt de herinneringen die in de cellen opgeslagen zijn zichtbaar te maken. Ze bekijken met zaklantaarns het gebied in hun lichaam waar ze geland zijn. Gedurende het proces krijgen ze ballonnen met hulpmiddelen zoals moed, kracht en de vaardigheid om uitdrukking aan hun gevoelens te geven of hulp te vragen aan de juiste personen. Dan herhalen ze de pijnlijke herinnering, maar nu alsof ze in die tijd de beschikking hadden over deze hulpmiddelen. Daarna volgt een kampvuurproces waarin ze zich alsnog uiten aan degene die de pijn in de herinnering veroorzaakt heeft en totdat ze de ander kunnen vergeven (of zeggen dat ze het OK is). Daarna nemen ze de zaklantaarn en bekijken de plek in het lichaam waar ze geland waren. Het is buitengewoon hoe snel ze zien dat de cellen beginnen te veranderen en hoe kleurrijk en anatomisch correct ze zijn in hun omschrijvingen.

Gedurende het proces ontdekken de kinderen welke innerlijke kwaliteiten zij hebben die lijken op de kwaliteiten van een held: liefde, vriendelijkheid, eerlijkheid, goedheid, plezier, etc.

En zoals Jayshree Mannie kan beamen, de resultaten zijn uitgesproken en blijvend. Ondanks het feit dat ze nu de school heeft verlaten zijn de kinderen een jaar na haar schoolklasexperiment nog steeds voor op hun leeftijdsgenoten in alle facetten van hun werk en gedrag en ze hebben zelfs brieven geschreven naar Brandon Bays om haar te bedanken voor het plezier dat ze hebben gehad met de Journey.

 

Vorige pagina    Omhoog